Sveriges spelframtid diskuterades på Gotland Game Conference

Högskolan på Gotland satsar stort på spelutbildningar. För att skapa motivation och inspiration hos studenterna avslutas varje vårtermin med en stor spelmässa, Gotland Game Conference, i Visby. ST var på plats och tittade på Sveriges spelframtid.

Det är lätt att förknippa Gotland med raukar, medeltid och kullerstensgator. Och det med all rätta. Men inom spelvärlden är Gotland också känd för en av Sveriges mest omtalade spelutbildningar. Högskolan på Gotland satsar stort på spelutveckling och erbjuder utbildningar i allt från speldesign till spelprogrammering och 3D-animationer. Dessutom forskar man, tillsammans med Uppsala Universitet, på just spel.

Som en extra morot för eleverna har man dessutom varje år en stor spelmässa där studenternas alster visas upp och bedöms av både besökare och en inbjuden jury. Förutom spel i mängder erbjöds även föreläsningar på just temat spel.

Sveriges spelframtid diskuterades på Gotland Game Conference

ST.nu: Sveriges spelframtid diskuterades på Gotland Game Conference