We participated in Game Over / Play Again, a one day conference hosted by The National Library of Sweden, attempting to start the discussion on how to best gather, protect and make available this culture of ours. Despite having some international speakers on the list, they opted to run the entire event in Swedish – always a missed opportunity, we feel.
Vad händer med våra datorspel och vilken bild av spelvärlden kommer framtiden att ha? Kommer dagens datorspel kunna spelas upp om några decennier? Vad vill vi att vår framtid ska ha för bild av datorspelens utveckling? Vilka åtgärder krävs för att bevara och tillgängliggöra dessa spel?
Vi på Kungliga biblioteket vill anordna det här heldagsseminariet i egenskap av Sveriges nationalbibliotek och nationalarkiv för ljud och rörlig bild. Vi har i vårt uppdrag att samla in, bevara och tillgängliggöra datorspel med svensk anknytning för framtida forskning. Det känns angeläget för oss att få igång diskussionen kring datorspel som en del av vårt kulturarv.
Det är hög tid att skapa ett nätverk där bransch, arkiv, museer, intresseorganisationer, utbildningssäten, forskare, upphovrättsorganisationer m.fl. kan mötas och föra diskussionen vidare.
Program för dagen
09.00 Kaffe och registrering
10.00 Presentation av moderatorn Orvar Säfström
10.15 Andreas Lange, Computerspielemuseum, Berlin
10.45 Jakob Moesgaard, Det Kongelige bibliotek, Köpenhamn
11.15 Kaffe och mingel
11.45 Ann-Sofie Sydow, Game Assembly
12.15 Åsa Anesäter, Dataspelsgruppen i KLYS
12.45 Lunch
14.00 Jon Manker, Södertörns högskola
14.30 Martin Lindell, DICE
15.00 Bensträckare
15.15 Panel – Vilken bild av spelvärlden kommer framtiden att ha?
Per Strömbäck, Dataspelsbranschen
Henrik Erngren Othén, Repository Lane
Johan Andersson, Paradox Interactive
Angelica Norgren, P3 Spel
Thomas Sol Sunhede, privatsamlare
Peter Du Rietz, Tekniska museet
Åsa Roos, Avalanche
16.30 Summering