GGA vinnare inbjudna till FN i New York

This press release has yet to be translated. For information and updates in English, feel free to contact Ulf Benjaminsson, ulf.benjaminsson (at) hgo.se

Pressinformation Gotland 10 februari 2009:
Pristagarna till “The Red Cross Anti Discrimination Prize” inbjudna till FN i New York.

12 studenter vid Högskolan på Gotland reser till Förenta Nationerna i New York den 14 respektive 21 februari för lära sig att producera pedagogiska spel om humanitära frågor i världspolitiken. FN-resan var ett pris – The Red Cross Antidiscrimination Prize – som delades ut i sammarbete med Röda Korset på Gotland Game Award 2008.

Datorspel är den största och snabbast växande näringsgrenen inom kultur- och nöjesbranschen. Genom sin utbredning och sina många användare har verksam-heten en viktig roll som bärare av samhällets värderingar. Röda Korsets byrå mot diskriminering har etablerat ett samarbete med Högskolan på Gotlands avdelning för spelutveckling och gestaltning i syfte att utbilda eleverna i mänskliga rättigheter och antidiskriminering. Tillsammans utvecklar de “serious games”, d.v.s. pedagogiska spel som handlar om mångfald, humanitära värderingar och internationell rätt.

I syfte att uppmuntra till skapande av sådana spel deltar Röda Korsets byrå mot diskriminering i Gotland Game Award. Studenterna har under våren möjlighet att utveckla ett spel som på ett intelligent och talangfullt sätt främjar mänskliga rättigheter. 2008 års vinnare av “The Red Cross Antidiscrimination Prize” får en resa till New York och ett besök vid FN. De två grupperna åker till New York den 14 respektive 21 februari för att tillbringa en vecka med besök på FN, UNICEF, World Food Program samt Skirball Center for New Media at the Tisch School of Arts. Flera av dessa organisationer utvecklar interaktiv media/spel för att nå ut med sitt budskap.

“Vi vill att studenterna på plats ska lära sig hur FN arbetar, för att sedan kunna omsätta detta i pedagogiska spel om humanitära frågor i världspolitiken”, säger Anita Ekman, Röda Korsets byrå mot diskriminering.

Gotland Game Award vid Högskolan på Gotland är ett årligt återkommande projekt och evenemang.

För mer information:
Högskolan på Gotland: Don Geyer 0702-21 84 86, Steven Bachelder 0702-21 18 09