SVT: Tjejer spelar också spel
Inte bara för unga vita män Temat för årets Gotland Game Conference i Visby är hur spelvärlden ska kunna bli mer inkluderande och tolerant när det gäller kön, ras, och sexuell läggning.
tap-repeatedly: Trip Report from the Gotland Game Conference
[…] if you want to hear from many other smart people, it’s worth it to check out the entire speech archive! I would say every speech was worth hearing; highlights include Heidi MacDonald on romance in games, Tom Abernathy on why diversity makes good business sense, Andrea Hasselager’s workshop on the girls’ games of Palestine, Sheri Graner Ray on inclusiveness issues in game development, but no, seriously, highlights include all the talks, I am about to list all the talks. Go, watch!
Feber.se: Fokus på kvinnor i spelbranschen på årets GGC
(Serious Troll & Trigger Warnings for the comment sections here…)
Den årliga spelmässan Gotland Game Conference pågår just nu i Visby och i år är temat “Inte bara för unga vita män”. Viktigt tycker jag som är engagerad i ämnet. Som kvinnlig gamer får man liksom alltid frågan: men hur är det att vara tjej och gilla spel? Den frågan borde inte ens existera. Frågan borde snarare vara något i stil med: Vad är det som gör att du tycker att det är så roligt att spela spel? Könet är irrelevant.
Men som vi sett flera gånger, och kanske främst så sent som i höstas då en twitterstorm drog över världen, är spelbranschen långt ifrån jämlik. Därför glädjer det mig att en mässa skapad av och inriktad mot framtida spelutvecklare tar ämnet på så pass stort ansvar.
jamstalldhetsexperten.se: Waiting for An Awesome Conference
The issue of gender equality in the gaming industry has, perhaps, never been more relevant than this year, with women knocking on the, seemingly, locked doors of gaming. Organizations are struggling to become more inclusive, and inviting, to both female and male gamers.
Next week I’m leaving Stockholm to take part in the Gotland Game Conference (3rd to 5th of june).
WidgetAU: My thoughts on Gotland Game Conference 2013: Creating Equal Spaces
A few weeks ago, I was a juror at Gotland Game Conference, judging the student projects and giving them feedback on what I liked and on what I thought they could improve, and of course, asking them uncomfortable questions. I was also fortunate enough to be able to speak with others jurors, who some of them were speakers at the event. Their thoughts and ideas gave me so many other intriguing questions that I’d like to summarize them for all of you to enjoy as well.
HelaGotland.se: De vill ha större mångfald
För sjunde året arrangerar Högskolan Gotland en stor konferens om spel. I år ska man hitta lösningar för att få en större mångfald inom spelindustrin.
HelaGotland.se: Spelmässan på Wisby Strand
– Att finniga tonåringar utvecklar spel för andra finniga tonåringar är en stereotyp som blir mer och mer ovanlig, säger Vibblebon Mika Edström. Hon och hennes sambo Jerry Jonsson, som är småbarnsföräldrar, tillhör den nya generationens spelutvecklare. […] På tisdagen presenterade de sitt spel Little Warlock, en ny typ av samlarkort-spel, på Gotland Game Conference på Wisby Strand. Spelet vänder sig till en bred publik i alla åldrar.
Temat för konferensen i år är bristande mångfald och jämställdhet inom spelindustrin.
- Vi ska inte bara konstatera att problemen finns. Vi måste börja prata lösningar, hitta steg framåt. Det börjar bli rejält omodernt med en bransch som till exempel är sexistisk, menar Ulf Benjaminsson, programansvarig för spelutbildningen på högskolan.
Sveriges Radio: Jämställdhet inom spelbranschen är temat på Gotland Game Conference
Andelen kvinnor som arbetar i spelbranschen är ca 11%. Vad behövs för att skapa en mer jämställd spelindustri? Årets upplaga av Gotland Game Conference som börjar idag har temat “Creating equal spaces”. Jenny Brusk, lärare på spelutveckling vid Högskolan i Skövde och Pernilla Alexandersson, VD på Add Gender är två av talarna på årets konferens.
Svenska Dagbladet: Gotland Game Conference 2013
Idag och imorgon pågår Gotland Game Conference, en spelkonferens i Visby som anordnas av Gotlands Högskola. Det är det åttonde året i rad som konferensen äger rum, och i år uppmärksammar GGC jämställdhet i spelvärlden. Kända profiler i spelbranschen, både från svensk spelindustri och internationell, är på plats för att föreläsa om just det ämnet. Det är uppmuntrande och kul att se att jämställdhet lyfts fram i större forum som det här. Men det stora dragplåstret för allmänheten är kanske snarare spelen som kommer att ställas ut, skapade av studenter från olika årskurser och utbildningar.
Åsa Roos: blogs properly about each session
Jan-Jaap Sewers: Recap of the GGC 2013
The overall theme for the lectures this year was ‘Minorities in games’, both in game development environments as well as in games’ target audiences. I attended a couple of interesting lectures, with topics ranging from ‘Organising gamejams for girls in Palestine‘ by Andrea Hasselager to ‘A breakdown of the role masculinity plays in games‘ by Derek Burrill. I think a number of thought-provoking things were said during most of those lectures, which mostly set me thinking in the direction of ‘How can I include more target audiences in my game from the get go?’.
Disciplinary Domain of Humanities and Social Sciences: Speldesign på konferens
Vi får närmare till andra institutioner och verksamheter som är viktiga för vår fortsatta utveckling, till exempel litteraturvetenskap, konstvetenskap och filosofi. Därför är samgåendet mellan Högskolan på Gotland och Uppsala universitet mycket viktigt, säger Hans Svensson, prefekt vid institutionen för speldesign, som invigningstalade vid Gotland Game Conference 2013.